Google+ Riddick's Realm: Juraj Kaščák: Jolana vs. Sloboda Jeleňov a ďalšie príbehy z Flufilonu

16 júna 2016

Juraj Kaščák: Jolana vs. Sloboda Jeleňov a ďalšie príbehy z Flufilonu


Posledného draka videli asi pred stopäťdesiatimi rokmi, keď ten chudáčik zaútočil na Gertrúdinu praprababku Jolanu, vtedy tiež mladú a bez mena, a pokúsil sa ju uniesť, aby za ňu podľa starej dračej zvyklosti pýtal výkupné. Jolana z neho narobila steaky pre celú dedinu, z rohov si vystrúhala luk a kožu použila ako strešnú krytinu, takže draky sa vo Flufilone odvtedy neukázali.

Hranice Flufilonu boli bezpečné, nepriatelia ľudu v podstate neexistovali, a ak áno, tak sedeli v parlamente a bolo zakázané ich kynožiť.



Jolana je skvelá babula. Slovenská verzia Bábi Zlopočasnej a Starenky Oggovej v jednom. Drsná, nekompromisná, ale aj materinská, milujúca svoju rodinu, predovšetkým vnúčatá, pre ktoré pravidelne varí guláš z jeleniny.
Jelenina je vôbec Jolaninou veľkou vášňou, akou len jedlo môže byť.
Niet divu, že je v dlhodobom spore s vegetariánskou teroristickou skupinou Sloboda jeleňov, vedenou arogantným Igorom Farjstaafom.

V jednotlivých poviedkach čarodejnica Jolana bojuje s rozličnými nepriateľmi, od nemŕtveho vojska až po démonov, a musí pri tom čeliť ľudskej malichernosti a hlúposti. Jej vlastné pohnútky sú na prvý pohľad sebecké, no ako správna rozprávková starenka pod nimi ukrýva snahu o väčšie dobro i prastarú ženskú energiu prechovávajúcu odpor voči ničeniu a túžiacu radšej tvoriť a zachovávať (netýka sa jeleňov).

Juraj Kaščák má zatiaľ ďaleko k tomu, aby sa stal slovenským Terrym Pratchettom, ale nie je to beznádejné ;-) Vie byť vážno-vtipný, jeho postavy sú farbisté v tom správnom zmysle slova, keď hovoríme o komédii (niežeby u velikánov nebolo dosť vzorov) a univerzum Flufilonu má potenciál.
Hoci ma občas pichli do očí nevychytané chyby v texte (typicky bratislavské "kúsať" vo všetkých obmenách, stupňovanie "najnepreniknuteľnejšie" alebo divočina čiarok a priveľa čechizmov), ambiciózny projekt vydania vlastného e-booku aj s ilustráciami Moniky Herda Belicovej bol naplnený viac než uspokojivo.

A pretože Jolana je taká kúl, budem rada, ak o nej Juraj napíše ešte veľa príbehov a zase ich vydá. Na druhý pokus ich kľudne môže byť aj viac... hoci v tom prípade by som ocenila väčšiu pestrosť. Nech o Flufilone napíše ešte 50 poviedok a potom vyberie 15 najlepších. Dúfam, že nie som príliš náročná, ale... ja si počkám.

Ak sa vám nebodaj zdá, že som voči tomuto dielu chladná alebo príliš kritická, je to spôsobené len vecnejším vyjadrovaním - Jolana mi bola naozaj sympatická a vážne jej fandím :-)

"Teraz ma dobre počúvaj, ty zbabelý červ! Keby som chcela zavolať démona, tak sem nevolám takého, ktorého ste skoro porazili aj vy s vašimi prskavkami! Keby som chcela ubližovať nevinným, tak sa neobťažujem s touto dedinou, ale zrovnám rovno kráľovské mesto a podmaním si celý Flufilon za dva dni! Ako sa ma vôbec opovažuješ podozrievať?! Mňa, Jolanu Mnohých Mien, ochrankyňu harmónie a rovnováhy?! Mala by som ťa vyfackať ako fagana, ale nestojíš mi ani za to, aby som si o teba zašpinila ruky!"
O zlomok sekundy neskôr stál veliteľ na hlavnej ceste, krútila sa mu hlava a po starenke sa zľahla zem.
***
Necelých päťsto kilometrov odtiaľ sa náhle pieskovcový pahorok v neobývanej oblasti premenil na sopku. Sokol, letiaci v tej dobe ponad, tesne pred erupciou uvidel na trávnatom kopci zhmotniť sa starenku so sukovitou bakuľou v ruke.
"ZMRDI NEVĎAČNÍ!" rozliehalo sa ponad lúky.

Kompletne celú e-knihu v troch rôznych formátoch si môžete stiahnuť úplne zdarma:






Juraj Kaščák: Jolana vs. Sloboda Jeleňov a ďalšie príbehy z Flufilonu






Súvisiace:
Miroslav Šustek: Nie ste vy náhodou ten chýrny pán Rafin?
Lenona Štiblaríková: Bratislavská bludička
Lenona Štiblaríková: Šťastlivec
Katarína Soyka: Posledná Pozemšťanka
Zárodky hviezd 2010
Neželané dedičstvo po neobľúbenom strýkovi

5 komentárov:

  1. Za takú výhodnú cenu to asi musím prečítať ...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. súhlasím :-D
      a dúfam, že sa bude páčiť :-)

      Odstrániť
    2. To je neuveriteľné !! Stále si predstavujem, ako mi Dr. Adeleke priniesol môjho manžela späť za 48 hodín. Môžete ho kontaktovať prostredníctvom tohto e-mailu: aoba5019@gmail.com alebo Whatsapp +27740386124... Nikto ma nikdy nemohol presvedčiť, že existuje skutočné kúzlo, ktoré naozaj funguje. Moje meno je Anita Mur Adela Matúš z Nitry, Slovensko. Keď som sa spojil s doktorom Adelekeom kvôli láskavému kúzlu pre mňa a môjho manžela, aby sa vrátili spolu, ktorí povedali, že so mnou nemá nič spoločné, ale dnes som rád, žemúťť mááá late. pretože som teraz spokojný s manželom. Každému, kto číta tento článok a potrebuje akúkoľvek pomoc, môže Dr. Adeleke tiež ponúknuť akékoľvek druhy pomoci, ako napríklad Zmierenie manželstva a vzťahov, Súdne prípady, Kúzla tehotenstva, Duchovná ochrana a ďalšie.

      Odstrániť
  2. Dakujem za recku, budem rad, ak sa aj vy ostatni podelite so spatnou vazbou :-)
    Juch! :-)

    jurinko

    OdpovedaťOdstrániť
  3. To je neuveriteľné !! Stále si predstavujem, ako mi Dr. Adeleke priniesol môjho manžela späť za 48 hodín. Môžete ho kontaktovať prostredníctvom tohto e-mailu: aoba5019@gmail.com alebo Whatsapp +27740386124... Nikto ma nikdy nemohol presvedčiť, že existuje skutočné kúzlo, ktoré naozaj funguje. Moje meno je Anita Mur Adela Matúš z Nitry, Slovensko. Keď som sa spojil s doktorom Adelekeom kvôli láskavému kúzlu pre mňa a môjho manžela, aby sa vrátili spolu, ktorí povedali, že so mnou nemá nič spoločné, ale dnes som rád, žemúťť mááá late. pretože som teraz spokojný s manželom. Každému, kto číta tento článok a potrebuje akúkoľvek pomoc, môže Dr. Adeleke tiež ponúknuť akékoľvek druhy pomoci, ako napríklad Zmierenie manželstva a vzťahov, Súdne prípady, Kúzla tehotenstva, Duchovná ochrana a ďalšie.

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).