Google+ Riddick's Realm: Amélie Nothomb: Vrahova hygiena

25 novembra 2009

Amélie Nothomb: Vrahova hygiena

(zdramatizované čítanie na pokračovanie, účinkujú Miroslav Moravec, Daniela Kolářová a ďalší)

Prétextat Tach má 83 rokov, k tomu rakovinu chrupaviek a zostávajú mu približne dva mesiace života. Po prvý raz súhlasil, že poskytne interview a tlačené médiá sa oňho idú potrhať. Majú na to pádny dôvod. Starý pán je najslávnejší prozaik súčasnosti, známy po celom svete. Vydal 22 megaúspešných románov a dostal Nobelovu cenu za literatúru.
Áno, píše presne ten druh kníh, ktoré nikto nečíta, ale každý pseudointelektuál ich chce mať doma.



K Prétextatovi Tachovi (čítaj Taš) začnú prichádzať novinári s diktafónmi. Úctivo ho oslovujú majstre a nestrácajú rešpekt ani vtedy, keď sa rozhovor zvrhne na vzájomné podráždené urážanie.
Extrémne obézny, nepohyblivý starec (v bravúrnej interpretácii Miroslava Moravca) je ťažký oriešok. Má nekompromisné, banálnym jazykom povedané až škandalózne názory na svet okolo seba, na ľudí i spoločenské či politické dianie. Doslova provokuje svoje obete k rozhorčeniu a pohŕdaniu a čitateľa k zamysleniu. Vytáča mladíkov, ktorí si mysleli, že všetko vedia a majú tie správne názory.
Je obdivuhodne sebaistý vo svojom cynizme, realizme i sarkazme. Rafinovane uráža, otvorene ponižuje a premyslene dezorientuje. Vyslovuje myšlienky a súdy, ktoré nemnoho ľudí stoleruje, ešte menej akceptuje a takmer nikto nepochopí. Chvastá sa ako neznáša svoje diela, neznáša ľudí... a z nich najviac neznáša ženy...

Po štyri dni sa Tachovi darí vypudzovať novinárov jedného za druhým.
Až príde žena menom Nina.
Ona jediná prenikne pod povrch. Nie aby dokázala, že spisovateľove silácke reči boli len póza. Naopak, aby pomocou rozlúštenia jeho najväčšieho tajomstva odhalila ako hlboko, široko a ďaleko do minulosti siaha samotná podstata (pomýleného) mystéria Prétextata Tacha...

Až na záverečný (anti?)klimax príbehu, ktorý tu však nesmiem prezrádzať, som bola s týmto dielom, a v rovnakej miere s jeho audio spracovaním, bezvýhradne spokojná. Takmer fascinovaná. Dlhé debaty dvoch postáv zamotávajúce sa v nespočetných argumentoch a protiargumentoch, ktoré by ma v knižnej podobe možno vôbec nezaujali (i keď Nothombová píše kratúčko a dobre), som si vo zvukovom spracovaní vychutnávala.

V tom majú audioknihy výhodu. Číta to niekto za mňa, svoje oči a ruky môžem využívať iným spôsobom a zároveň si ušami a mozgom stále užívať román. Alebo mi niekto číta aj vtedy, keď na to vlastne nemám čas, lebo musím niekam ísť alebo niečo robiť :-)

Belgičanka Amélie Nothombová je už pár rokov známa aj u nás. Jej spisovateľský imidž stojí a možno aj padá s jedným slovom. Grafomanka. Keď sa pozriete na jej bibliografiu a potom na hociktorú jej fotografiu, pochopíte, že je to pravda.
Za posledných 17 rokov vydala 25 kníh (Vrahova hygiena bola prvá). V jej šibalských očiach sa občas odráža pološialený pohľad géniov. Pripomína ním Helenu Bonham Carter. A nosí príšerné klobúky.
Istú genialitu jej upierať nemožno. Zdá sa, že všetkých klasikov, filozofov, románopiscov i sexuológov, ktorých cituje jej hlavný hrdina, naozaj prežula, spracovala i svojím spôsobom pochopila. Aj keby to tak nebolo, usvedčil by ju iba ozajstný znalec. Je absolútne dôveryhodná, tak ako sú (s nevyhnutným cítením fikcie) absolútne dôveryhodné jej postavy. Samozrejme má čo povedať aj po stránke náplne, štýlu a myšlienok svojich diel. Inak by asi neboli také úspešné v celej Európe. Jej krátke novely sa dajú prečítať na jeden dúšok, preto nemôže patriť do kategórie Prétextatov Tachov :-)

V papierovej podobe som od nej čítala iba jedinú knihu, V strachu a ohromení. Je o belgickom dievčati, ktoré sa s romantickými predstavami vráti do krajiny svojho útleho detstva, Japonska, aby pracovalo pre tunajší obchodný kolos.
Úžasná knižočka. Kúpila som si ju úplne spontánne a okamžite si ju obľúbila. Neskôr som videla film so Sylvie Testud v hlavnej úlohe a tiež sa mi páčil.
O Amélie som odvtedy nezavadila. Asi preto, že na príbehu jej prvých troch rokov života s príznačným názvom Metafyzika trubíc ma nezaujala anotácia a ostatné dielka v Lacných knihách nemajú ;-)
A vyhodiť 250 korún za knihu do vrecka, to som pre Amélie Nothomb a jej slovenského vydavateľa urobila iba dvakrát. Druhý raz som V strachu a ohromení kúpila najlepšej kamarátke.
Dúfam, že ju ešte má...



Ak máte záujem si zdramatizované čítanie Vrahovej hygieny vypočuť, zaregistrujte sa na Království mluveného slova :-)

Súvisiace články:
Amélie Nothomb: Antikrista

Súčasné možnosti využívania elektronických a audio kníh
Tri knižky na horúce dni - tretia (Patrick Ryan: Jak jsem vyhrál válku)
Jožko Vajda rúluje... a číta Dominika Dána
Český rozhlas Leonardo má scifistov rád

7 komentárov:

  1. V strachu a ohromení som čítal práve minulý týžden, na jeden záťah, veľmi dobré.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Znie to skvele, skutočne...strašne, strašne by som chcela vedieť, ako to skončí :)

    P.S. Veľmi pekne napísaná recenzia!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Aj ked chodim do kniznice od 3.b. na ZDS, casto sa mi stava, ze narazim na spisovatela, o ktorom som dovtedy nepocul. Niekde si o nom nieco precitam a nadchne ma to a chcem od neho vsetko precitat. Obvykle vtrhnem do kniznice alebo knihkupectva a nasavam. naposledy sa mi to stalo u Bukowského /aj ked je trapne hovorit, ze som ho este v roku 2008 nepoznal.../ a rok predtym na mna podobne hlboko zaposobila prave odvsadial vydedena tulacka Nothombova.

    Jej knizky naozaj nemaju vela stran a nie su velke ani formatom. Ale clovece to je vam napisane takym zvlastnym stylom, ze sa o tom tazko hovori.

    Navyse Nothombova dost skusa nervy citatela, lebo z vlastnej skusenosti vam hovorim, ist do knihkupectva a vybalit na uja predavaca sialene nazvy typu Metafyzika trubic, to len tak niekto nezvladne.

    Ivan Kucera

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ivan, aj Metafyzika trubíc existuje ako audiokniha načítaná Oľgou Solárovou :-) Ale z tej som zatiaľ stihla/zvládla iba 15 minút.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Jennka, ak ťa to láka, tak do českej recenzie som vypustila nejaké spoilery ;-)
    http://chaves.cz/component/content/article/49-recenze-a-kritiky/93-amelie-nothombova-vrahova-hygiena.html

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ďakujem :) ešte viac si podnietila moju zvedavosť :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. patrí k mojim obľúbeným spisovateľkám, ale asi vieš, keď ma čítaš :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).